Månedshilsen fra Kristiansand MDG – august 2022

Her kommer en oppsummering av hva som har skjedd i august i Kristiansand MDG!

Fredspartiet De Grønne var med på å markere Hiroshimadagen den 6. august sammen med Nei til atomvåpen og Ukrainsk forening.

Så rulla den politiske høsten i gang for alvor på Arendalsuka midt i august, der flere av oss fra Kristiansand deltok:

Mira Svartnes Thorsen var med på å arrangere en sterk samtale om nullvisjonen mot vold og overgrep mot barn i Menneskerettighetsteltet.

Marte Ulltveit-Moe
diskuterte naturvern og naturbruk, og fikk med seg mange samtaler om sirkulærøkonomi.

Jeg fikk være med i debatter om matsikkerhet i klimakrisas tid, helsefremmende stedsutvikling og
bedre skolegårder for folkehelsa. Den siste debatten (der jeg ble «Hildegunn med hønene» og ønsket meg frittgående skolebarn også!) kan fortsatt sees på nett her. Jeg fikk også gå en veldig fin tur sammen med Norsk Friluftsliv. Dag Olaf Torjesen diskuterte tillitsreform vs. New Public Management.I tillegg kunne vi bevitne på nært hold at vår alles kjære Une ga partileder-roret videre til Arild.

Tilbake i byen vår begynte møtene på rådhuset, hvor vi diskuterte energikrise, etikk for folkevalgte og kvaliteten i oppvekstsektoren. Vi hadde også en interessant runde om piggdekkgebyret som vi har fått innført tidligere, men som nå flertallet vil avvikle. Det interessante er at Kristiansand da kan bli pålagt å gjøre andre tiltak for reinere luft. For piggdekkgebyret har jo virket, og luftkvaliteten må faktisk være god nok for folk her i byen vår – det er ikke valgfritt! Jeg deltok også på et tverrpolitisk kvinnetreff for å jobbe med bedre kjønnsbalanse og mer mangfold i politikken på Bølgen Bærekraftsenter 25. august. For demokratiet er for alle!

Så gikk flere av oss en kjempefin tur langs kyststien på Møvig, og snakka om vår kjære strandsone, den 27. august, med Jon Holt og Lars Verket i spissen. Samme dag ble paraden under Skeive sørlandsdager en kjempefest i alle farger! Vi deltok ivrig på Regnbuetorvet, med styreleder Linda og nestleder Evren i kjempeslag. Og vi var på det meste over 30 bak MDGs parole i paraden: For frihet, mangfold og kjærlighet

Jeg deltok også på markeringen av Verdens overdosedag 31. august. Vi minnes de vi har mista – 103 medmennesker de siste fem årene bare i Agder, og det er 103 for mye. Og vi jobber videre for verdig rusomsorg, bedre forebygging og skadereduksjon, gjennom den lokale rusreformen vi satte i gang før sommeren.

Nå helt på tampen av måneden jobbet vi også for å bevare vår demokratiske innflytelse over lokale energiressurser, ved å foreslå å utsette fusjonen mellom Agder Energi og Glitre. Vi navigerte i et mangslungent samarbeid for å få opp saken igjen. Dette ga et solid oppslag i lokalpressen (sak i både Fædrelandsvennen og på NRK Sørlandet). Den er ennå ikke avgjort.

Så følg med i september! Da skal vi

•  Jobbe grundig med arealplanen, en kjempeviktig sak for å ta vare på natur og matjord, beskytte skjærgården og villaksen mot lakseoppdrett, og lage en klimasmart kommune.
    Administrasjonens forslag er klart nå, så da tar vi fatt!
  • Møtes til Grønn te med MDG torsdag 1. september – med strøm og solidaritet som tema, og spennende gjester!
  • Ha gruppemøter på rådhuset mandag 5. og 26. september kl. 18-20
  • Være med på Grønn stafett gjennom landet et år før valget
  • Og jeg skal holde Grønt dypdykk om sosialpolitikk for MDG-ere fra hele landet 19.september kl.19.30

Og det blir fort mer også! Håper å se deg – og hører gjerne hva du er opptatt av eller vil bidra med, i dette store fellesprosjektet for å redde verden (intet mindre, faktisk).

Anbefalt lesning fra måneden som er gått:

Alt godt,
Hildegunn Seip