MDG har funnet reparatørene!

mars 18, 2019

Det er ofte vanskelig å finne ut hvor vi kan reparere tingene våre. Det bestemte Miljøpartiet De Grønne i Kristiansand seg for å gjøre noe med.

For å gjøre det lettere å finne våre reparerende superhelter, har MDG i Kristiansand kartlagt byen og funnet dem som kan fikse alt fra mobiltelefoner til brannslokkingsapparater. Lokallaget har laget en plakat med oversikt over 54 ulike bedrifter og hva de reparerer.

– Alle snakker om det grønne skiftet. Reparatørene gjør noe med det! Men de kan være vanskelige å finne. De jobber i bakgårder og kjellere, er små og har stort sett ikke markedsføringsbudsjett. Men totalt sett dreier det seg om 100 kompetansearbeidsplasser bare i Kristiansand, sier Marte Rostvåg Ulltveit-Moe, gruppeleder for De Grønne i Kristiansand bystyre.

VIL GJØRE DET BILLIGERE Å REPARERE

Å reparere ting i stedet for å kaste dem etter kort tid, er bra for miljøet. På Stortinget har Miljøpartiet De Grønne foreslått å fjerne moms på reparasjoner av alt fra elektronikk til sko, og dermed gjøre det gunstig å reparere fremfor å kaste og kjøpe nytt. Fjerning av moms vil gjøre flere reparasjoner økonomisk lønnsomme, noe som vil styrke reparatørbransjen og skape flere arbeidsplasser.

– Det er dumt at mange ting går i søpla i stedet for å repareres. Vi mener det bør bli billigere å reparere. I tillegg ønsker vi å øke garantitiden på produkter til 8 eller 10 år. Det vil gjøre at produsenter og forhandlere får et større incentiv til å selge ting som ikke går fort i stykker, sier Une Bastholm, stortingsrepresentant for De Grønne.

REPARASJON GIR ARBEIDSPLASSER

Ulltveit-Moe peker på at bedre vilkår for reparatørene kan gi flere lokale arbeidsplasser.

– Reparatørarbeidsplasser kan verken automatiseres eller flagges ut til Kina. Reparatørene er avhengige av å snakke med kundene sine, skjønne hva kunden ønsker, og levere raskt. Ingen vil gidde å sende en ødelagt dings til utlandet og vente i ukesvis på at den kanskje blir fikset. Derfor trenger vi å legge til rette for ennå flere reparatører der folk bor, sier Ulltveit-Moe.

Det er andre gang at Kristiansand MDG drar på skattejakt i egen by for å finne ut hva som kan repareres.

– Vi er glade for at dette virker å være en bransje i vekst. For to år siden fant vi 9 sykkelverksteder, nå er det 12, og vi ser at de er på vei til å etablere seg ute i bydelene og ikke bare i sentrum.

Antallet bedrifter i Kristiansand som fikser datamaskiner og smarttelefoner er økt fra 4 til 8 i samme tidsrom.

• Les mer om vår politikk for gjenbruk og deling her.
  • Lurer du på hvor du kan reparere tingene dine i Kristiansand? Last ned plakat her.