67 reparatørbedrifter i Nye Kristiansand

Miljøpartiet De Grønne har for tredje gang kartlagt reparatørene av små og store ting og saker i Kristiansand.

Publisert: 7. desember 2020

Oversikten, som gjør det lettere for folk å finne fram til reparatørene, viser at det nå er 67 reparatørbedrifter i kommunen. Disse kan fikse alt mulig, fra klær og sykler til mobiler og vaskemaskiner. Det er også flere spesialiserte reparatører, som jobber med for eksempel vinduer («Gamle vinduer og dører»), symaskiner («Kirstens symaskinverksted») eller malerier og kunst («Galleri Hestman»).

– Reparatørene har klart seg bra gjennom koronakrisa så langt, sier gruppeleder i Kristiansand MDG, Marte Rostvåg Ulltveit-Moe. – Mange av reparatørene melder om rekord-mye arbeid i år. Særlig sykkelreparatørene gjør en spesielt viktig jobb nå som mange flere sykler til jobb og skole.

På grunn av kommunesammenslåinga er årets reparatøroversikt utvidet med de gamle kommunene Søgne og Songdalen. – Vi har vært på skattejakt, smiler MDGs stortingskandidat Oda Sofie Pettersen. Hun bor på Langenes, og forteller at MDG har funnet 7 reparatørbedrifter i Søgne pluss en på Mjåvann.

Reparatørbedriftene er små, men viktige, både for vanlige folk og for større bedrifter som trenger å få noe reparert. Til sammen anslår MDG at det er ca 100 årsverk innen reparasjon i Nye Kristiansand. I tillegg kommer bilverksteder og byggefirmaer som reparerer hus og hytter.

– Reparatørene er helt nødvendige for det grønne skiftet, sier Pettersen. – Vi kan skape mange nye arbeidsplasser innen reparasjon og gjenbruk hvis myndighetene satser. Miljøpartiet De Grønne jobber blant annet for å sikre retten til å kjøpe reservedeler. Vi vil også fjerne moms på reparasjoner.

For ytterligere opplysninger:

Marte Rostvåg Ulltveit-Moe m.ulltveit-moe(a)kristiansand-bystyre.no Tlf 97 59 59 67

Oda Sofie Pettersen: oda.pettersen(a)mdg.no Tlf 97 63 94 63

Reparatøroversikten kan lastes ned her (stor fil):

Framtiden i Våre Hender i Kristiansand har laget et digitalt kart som viser hvor man kan finne reparatørbedrifter og gjenbruksbutikker. Det ligger her