Månedshilsen fra Kristiansand MDG – november 2022

Det er november og ikke bare snart jul, men høysesong for budsjett! Og det er ganske spennende i år hvordan det skal gå til. Det kommer jeg tilbake til mot slutten av denne lille oppsummeringen av årets nest siste måned for Kristiansand MDG.

Vi har hatt to bystyremøter denne måneden, med et ekstraordinært bystyremøte 9. november fordi vi hadde så mange saker vi ikke kom gjennom på sist møte. Der behandlet vi kulturskolestrategien, som vi har jobbet mye med, og som vi vet betyr mye for vår representant og lærer i kulturskolen Mark Candasamy. I denne saken holdt Kristin Knutsen et sterkt innlegg, som Linda Voreland har gjort grunnarbeidet til da saken var i Kulturutvalget. Vi slo et slag for bedre involvering og for kunstnerisk og pedagogisk autonomi!

I samme møte ble det flertall for å vurdere møter på dagtid fra neste bystyreperiode, så det kommer en sak som belyser kostnader og konsekvenser av det. Her har vi flytta debatten og samarbeida bredt med bl.a. Rødt, Venstre og KrF. Hvem vet, kanskje vi kommer gjennom flere sakslister også hvis vi begynner fra morgenen av?…

Lørdag 12. november tok Marte Ulltveit-Moe med seg en stor og sammensatt gjeng på Folkets befaring av det gamle fylkeshuset. Det er veldig moro å se hvordan miljøvernere, kulturminnevernere, historie- og arkitekturinteressert samler seg rundt det å bevare og transformere heller enn å rive hele greia. Det er bevegelse i saken nå, og vi håper det kan komme noen kreative løsninger til gjenbruk!

Folkets Befaring

Samme kveld, etter nominasjonsmøte og julebord med Agder MDG, sendte MDG ut noen Natteravner for å gjøre byen trygg. Det kom en nydelig tilbakemelding til gruppeleder etterpå, som jeg bare vil dele videre: «Jeg hadde gleden av å vandre sammen med Evren og Thor Kristian på lørdag. Flotte folk, og veldig gode representanter både for MDG, og for menneskeheten, rett og slett! Du leder et bra lag!»

Så hadde vi stormøte om rusreform tirsdag 15. november i Byhallen, der Agder MDG ved Birte, Oda og Hildegunn arrangerte, sammen med en rekke andre partier og organisasjoner som Tryggere ruspolitikk, Bymisjonen, ProLAR nett, A-larm og Foreningen for human narkotikapolitikk. Noen av Norges dyktigste på rusreform var med, inkludert vår egen partileder Arild Hermstad. Oppmøtet var stort og mange ble inspirert – og da jeg kom på møte på rådhuset morgenen etter, var det første jeg hørte varaordføreren som skrøt av arrangementet for de som ikke var der. Samme uke kom beskjeden fra Arendal om at de også har vedtatt lokal rusreform, foreslått av MDGs Jens Aldo Carrizo-Nilsen, med omtrent samme vedtak og formuleringer som i Kristiansand. Veldig gøy at lokal rusreform inspirerer og sprer seg videre!

Vi jobbet også en del med klima- og miljøstrategien for kommunen, hvor vi forberedte fellesforslag med SV på den ene siden og Høyre på den andre, i tillegg til våre egne – men saken ble utsatt på bystyremøtet 23. november, og kommer opp igjen i januar. I samme bystyremøte tok vi opp fattigdom og ENØK-forslag, og talte varmt for nærfriluftsliv på Odderøya.

Husker dere forresten at vi gikk i fakkeltog mot Wisting-feltet i oktober, der Evren debuterte med appell? Nå i november kom gladnyheten om at det er lagt på is, forhåpentligvis for godt!

Evren

Vi hadde ellers en god runde om sosial og bærekraftig boligpolitikk mot slutten av måneden, der Jon Holt, Lars Verket og undertegnede drøfta tematikken med Reidar Dahlmann fra Råd for funksjonshemmede. Vi har mange ideer på blokka å følge opp videre!

Og så har mye handlet om budsjett. Vi begynte som i fjor med å jobbe med klimabudsjettet sammen med grønn blokk: SV, V og oss i MDG. Vi har etter hvert kommet fram til 5 verbalforslag vi vil fremme som skal bidra til å nå klimamålene for Kristiansand, om bl.a. ladeinfrastruktur, utslippsfrie byggeplasser, gatebruksplan og bilfrie/utslippsfrie soner, arbeid inn mot nasjonale myndigheter, og samarbeidsmøter med store aktører i kommunen for å få alle til å bidra. Disse snakker vi med alle som har støttet klimakuttmålene om, og håper på støtte fra Rødt til Høyre – i hvert fall for noe. Uansett er det viktig å vise hvordan vi kan følge opp mål med handling!

Så var det hvem vi skulle forhandle budsjett med – når det er snakk om å prioritere pengene. Vi er jo åpne for samarbeid i flere retninger, og ble invitert til ordførerens kontor som i fjor, sammen med Ap og våre tidligere koalisjonsvenner. Men det var et mindretall, og hvordan skulle vi unngå reprise fra i fjor? For ett år siden samlet Høyre sine venner og Ap sine venner for å lage kommunebudsjettforslag. Ingen av disse gruppene hadde flertall, og resultatet var at begge jobbet mye for å gjøre seg spiselige for partier på ytre høyre. KrF er tradisjonelt et høyreparti i Kristiansand, men i år drista vi oss til å invitere dem på budsjettsamtaler, og jommen ble det ikke et sentrumsbudsjett-forslag ut av det! Det synes budsjettgruppa (Marte, Evren, Jan Kristian og Hildegunn) har vært spennende, og overraskende moro – og gruppemøtene har stilt seg bak.

klippet fra FVN.no

MDG + KrF + Sp + Folkelista har heller ikke flertall i Kristiansand, vi har 22 av 71 representanter i bystyret. Men både Høyre og Ap må nå vurdere å stemme subsidiært for vårt budsjett, og dermed er ytre høyre blitt irrelevante.

Samling i sentrum ga også kompromiss om kunstsilo: Mens politiske partier på rød og blå fløy har krangla om kunstsilo skal bevilges 4 eller 8 millioner i 2023 ble vi kjapt enige med sentrumskameratene våre i Sp, KrF og Folkelista om å bevilge 6 millioner.

Og deretter har vi brukt tida på viktige saker som:

Trygge skoleveier i heile kommunen! (16 millioner de neste fire årene)

Mat i barnehagene hver dag fra neste barnehageår! (25 millioner de neste fire årene)

Mer til vedlikehold, der vi bl.a. har nevnt ENØK i kommunale boliger spesifikt

Friske midler til solcellestøtte for borettslag og sykkeldekkstøtte

Skolehager og urbant landbruk

Styrka samarbeid med frivilligheten, for utsatt ungdom, fattige og voldsutsatte familier, og flyktninger

I formannskapets budsjettmøte på novembers siste dag presenterte vi forslaget vårt først, siden vi er den største gruppa som lager budsjett sammen. Vårt forslag fikk også flest stemmer (5 av 15), men ingen fikk flertall. Nå blir det spennende fram mot bystyrets budsjettmøte 15. desember: Er det noen flere partier som blir med og stemmer på dette kompromissforslaget?

Fortsettelse følger fram mot jul – dette kan bli rene adventskalenderen!

Mens vi venter, kan vi anbefale følgende å lese eller lytte til:

Alt godt,
Hildegunn – gruppeleder i Kristiansand MDG