Mediaoppslag

– Alle bør snakke klima og miljø

Marte Rostvåg Ulltveit-Moe gleder seg til valgkampen i år. | Foto: Glenn Th. Faannessen

Førstekandidat for Miljøpartiet de Grønne i Kristiansand, Marte Rostvåg Ulltveit-Moe, mener alle partier bør snakke om sin klima- og miljøpolitikk. Hun er uenig med politisk redaktør i Fædrelandsvennen, Vidar Udjus, som råder SV å ikke fronte miljøsaker i første rekke.

– Det handler om å sette miljø først. Miljøsaker er nå overordnet andre ting. Det er flere partiet med grønnskjær lokalt. SV, Venstre og Rødt er det mye grønt i. Samtidig skjer det spennende ting i AP og KrF, forteller Ulltveit-Moe til KRS247.no.

– Vil du at alle partier skal fronte miljø og klima?

– Det er veldig viktig at dette blir en klimavalgkamp. Jeg vil at alle partier skal presentere hvilke løsninger de har.

Kampen om miljøvelgerne

På mandag uttalte SVs førstekandidat, Melissa Lesamana, at MDG ikke har annen politikk enn miljø og klima. Derfor ville SV være et naturlig valg. Ulltveit-Moe er ikke enig.

– Vi har et program som jeg håper mange vil lese. Det er mange saker å tenke på. Hvordan skal vi reise, ny motorvei, få store skoler eller mange små skoler som barn kan sykle og gå til. I kommunepolitikken er det grønne en del av stort sett alle diskusjonene.

– Hva tenker du om rådet til SV fra Vidar Udjus, der han ber partiet ikke fokusere på miljø og klima?

– SV må mekke sin egen valgkamp, men jeg regner med at alle partier vil ha klima som en viktig del av det man skal forklare velgerne. Klima er så overordnet. Sharan Burrow, den internasjonale fagforeningslederen, sier det fint. «There are no jobs on a dead planet».

MDG som joker

Ulltveit-Moe understreker at partiet er blokkuavhengige. På partiaksen befinner de seg i midten, men på den grønn/svarte aksen er partiet i sterk kamp mot FrP. Ordførerkandidaten ser frem til en valgkamp som har mye å ta stilling til i spennende saker for velgerne, og det fort kan komme store omveltninger i politikken.

– FrP sliter, og de som sitter med makta nå kan fort miste flertallet. Da kan alt skje, sier Ulltveit-Moe.

Hør hele intervjuet.