Kommunevalgliste 2015

MDG Kristiansand stiller liste med 35 stykker til valget i 2015. Her finner du presentasjon av de fire første, og navnet på de andre.

Foto: privat
1. plass: Marte Rostvåg Ulltveit-Moe (40)
Marte bor på Eg med ektefelle, to barn og fire dverghøner.
Hun er er utdannet biolog og ansatt i Naturvernforbundet.
Tidligere har Marte jobbet i Regnskogfondet, i Oikos økologisk Norge og sittet ti år i Bioteknologirådet. Hun har studert i Sør-Afrika, og er inspirert av afrikanske miljøvernere som Wangari Maathai.

Hun brenner for et miljøvennlig og menneskevennlig samfunn. For eksempel vil mere sykling i Kristiansand gi oss reinere luft, mindre støy, færre trafikkulykker og bedre folkehelse. Økologisk, lokal og sesongbasert mat er bra for klimaet, og kan i tillegg smake veldig godt.
Når hun ikke driver med politikk, er Marte ofte på tur i skauen eller på korpsøvelse. Hun spiller klarinett på aspirantnivå og piano til husbruk. Marte blogger om mat og kan følges på Twitter.
Hennes arbeidskolleger og venner beskriver Marte som en dyktig leder. Hun er kunnskapsrik og flink til å delegere.

CIMG07801
  2. plass   Hans Petter Horve (37)
Hans Petter bor på Mosby med sin samboer og er far til to jenter.
I dag er han i virksomhet som fagutdannet godsekspeditør. Tidligere har han mange år som fagarbeider hos Asbjørnsens Tobaksfabrik.
Hans Petter er en av veteranene i Miljøpartiet De Grønne i Kristiansand. Han har vært aktiv i politikken siden 1998. Han har vært klubbleder i 17 år i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund og Norsk Transportarbeiderforbund.

Hans Petter har vært aktiv innen Miljøpartiet De Grønne siden 1998. Som lokallagsleder i Kristiansand satt han i over 10 år. Som folkevalgt har han svært mye og nyttig erfaring fra lokalpolitikken. Han har sittet fast i bystyret i snart tre valgperioder (2003 – 2015), og vært gruppeleder de to siste periodene. Siden valget i 2007 har han også sittet fast i byutviklingsstyret. I ATP-utvalget (Areal- og transportutvalget for Kristiansandsregionen) har han vært vararepresentant i to valgperioder. Han var også leder av landbruksnemnda i Kristiansand og sittet i flere lokale skolestyrer.
Hans Petter beskrives som en som er flink til å tilbringe tid med barna og familien. Han elsker han å fiske og er i tillegg Start-supporterer.

Mira
3. plass: Mira Svartnes Thorsen
Mira bor på Mosby sammen med samboer og 2 barn.
Hun er kulturkonsulent i Kvinesdal kommune og er ukependler.
Der hun jobber med blant annet Kvinesdal ungdomsråd og Ungdommens kulturmønstring. Hun har studert medier, kommunikasjon og samfunnsfag på UiA, og Tverrkulturell Kommunikasjon på Mediehøgskolen Gimlekollen.

Mira har vært med i Miljøpartiet De Grønne siden 2005. Hun satt i Landsstyret fra 2006 – 2010 og var i den perioden også redaktør for partiets interne organ, Grønn Framtid (Grønn Kontakt). Hun har bakgrunn fra journalistikk, politikk og kultur. Hun er partner og eier i Karmakosmetix Music, hvor hun også har hatt sitt hovedvirke i årene 2009 – 2013.
Mira har også arbeidet på Victoria Pub, Six Pence og en haug av restauranter. Hun har jobbet som assistent på eldrehjem, på fiskefabrikk, vært journalist, daglig leder i AKKS og vært selvstendig næringsdrivende.
Politisk er hun opptatt av de lange linjene. Et samfunn er en helhet som enkeltmenneskene utgjør sammen. Arbeid til alle, gode sosiale fellesskap og mot til å satse på de gode ideene, er viktige stikkord. I det lille, som i det store. Mer frihet for enkeltmennesket til å forme eget liv, men likevel med et stødig sikkerhetsnett fra fellesskapet.

Morten Tønnessen
4. plass: Morten Tønnessen (39)
Morten bor på Gimle. Han er gift og far til tre.
Han er filosof og ansatt ved Universitetet i Stavanger. Morten leverte doktoravhandling i 2011om norsk ulveforvaltning og utvikling av miljøfenomenologi og -semiotikk. Tønnessen er leder av Minding Animals Norge og medredaktør av tidsskriftet, Biosemiotics. Morten forsker på miljøproblematikk og underviser studenter i helse- og sosialfag. Han er filosof av yrke og legning, og er inspirert av Gandhi og Arne Næss

Midt på 90-tallet var Morten med på å utarbeide MDG sitt første alternative statsbudsjett, og i 2003 var han partisekretær for MDG på landsplan.
Morten ivrer for en ny sivilisasjon. Han er sterkt opptatt av medmenneskelighet og dyrevern. Han synes ulv og andre rovdyr hører hjemme i norsk natur, også i og rundt Kristiansand. Morten er ellers tilhenger av småskala landbruk. Forøvrig mener han vi er rike nok i Norge nå.
Du kan følge Morten gjennom bloggen hans, Utopisk Realisme.

Og deretter:
33 : Elianne Brulid
34 : Kristine Evje
35 : Birte Simonsen

Hvis MDG får inn mange fra sin liste ved valget høsten 2015, så vil de få igjennom flere punkter fra sitt program.